How we started

In 2011 startte Bas van den Ing, eigenaar van Elevator Productions met de eerste handgemaakte Whiteboard animaties. Samen met creatieveling en illustrator Sander de Neef bedacht hij een manier om handgemaakte tekeningen onder de camera tot leven te brengen. In de jaren erna groeide Elevator Productions uit tot een toonaangevend bedrijf in de productie van whiteboard animaties, digitale animaties en korte filmproducties. In 2015 sloot Sanne Verheij van Maakbaar Ontwerp aan als scriptschrijver, creatief denker en illustrator. En wat gebeurt er als je creatieve mensen bij elkaar zet? Die willen grenzen opzoeken en nieuwe ideeen ontwikkelen natuurlijk!

 

Het idee

Tijdens een brainstorm in het voorjaar van 2016 kwamen Bas, Sander en Sanne op het idee om de Whiteboard animatie naar de next level te brengen en er een derde dimensie aan toe te voegen. Het idee van de Cut Motion techniek was geboren. Maar hoe leg je aan potentiele opdrachtgevers uit dat je van karton, voorwerpen en tekeningen een fantastische film kunt maken? Het was duidelijk dat er een referentiecase moest komen.

Het thema

Na wat filosoferen onstond de gedachte dat de refertiecase een maatschappelijke functie moest hebben. Een thema dat voor iedereen in Nederland relevant is. Als creatievelingen met een gezonde dosis idelalisme kwam het gesprek op het concept van het basisinkomen. Meteen onstond er een levendige discussie over de voor-en nadelen van dit idee. En de conclusie dat er eigenlijk weinig bekend is over de praktische invulling en de filosofie achter het basisinkomen. Zou het niet mooi zijn om een korte film te maken die gebruikt kan worden als dialoogstarter om samen het gesprek aan te gaan over het basisinkomen? En zo was het ook thema van de referentiecase bepaald.

De partners

Natuurlijk was het wel belangrijk dat de ambassadeurs van het basisinkomen dit ook een goed idee vonden. Daarom werd er contact gezocht met Johan Luijendijk van Basisinkomen2018.nl. Het telefoongesprek dreigde snel te eindigen aangezien Johan schoon genoeg had van allerlei telefonische verkopers. Mede dankzij een vroeger bijbaantje als telemarketeer wist Sanne zijn aandacht lang genoeg vast te houden om het aanbod uit de doeken te doen.

Johan was meteen enthousiast, nodigde het creatieve team uit voor een bijeenkomst en verraste hen namens de stichting met een PR-prijs van 500 euro. De productie werd in gang gezet…. Wil jij de creatieve ins-en outs weten van deze videoproductie? Lees dan snel verder!